Formule 1 Velká cena Kanady - úžasná moto show
Během návštěvy Montrealu se zde konala Velká cena Kanady. Tajně jsme doufali, že se nám během naší cesty kolem světa povede navštívit zápolení Formule 1 a na nějakém hezkém místě. A ono se nám to vyplnilo, ba co víc, závod
vyhrál Pájovo oblíbenec, Lewis Hamilton, kterého Pavel sleduje cca 8 let. Ale to není vše, po závodě jsme se dostali do pitu a setkali jsme se tu osobně se samotným vítězem Grand Prix F1, prohodili s ním pár slov a odnesli si podpis na památku! Takže i 2 násobný mistr světa už ví o naší cestě kolem světa! 😉 Sen se nám tedy vyplnil naplno…
Další zajímavou zkušeností bylo setkání s Davidem, který pracuje pro jediného dodavatele pneumatik ve Formuli 1, Pirelli. David zná spoustu lidí z Formule 1 a sám s nimi cestuje kolem světa. Dozvěděli jsme se od něj několik zajímavých věcí, které se jen tak nedovíte! Řadu lidí zajímá, jaký plat mají lidé (normální technici, ne jezdci) ve Formuli 1. Můžete zůstat v klidu, je to mezinárodní průměr v tomto oboru, není to žádný extrém, jak si řada lidí myslí…
Pneumatiky Pirelli – nekonečný vývoj
Zajímavé bylo povídání o pneumatikách. Řada lidí si láme hlavu nad tím, proč formule nemají nízko profilové pneu. Důvodem je aerodynamika. V dnešní době se vkládá více zdrojů (než je zdrávo) do vývoje aerodynamiky i za cenu toho, že se ostatní komponenty přizpůsobí (tlumiče, pneu). Další zajímavostí je to, že se pneu neustále vyvíjí. Jinými slovy pneu na konci mistrovství světa má jinou směs a charakteristiky než na začátku. Představte si, že by se fotbal hrál na začátku mistroství s koženým a na konci s gumovým míčem 😉 Ano, je to přehnané přirovnání, ale jistý vývoj tu je.
Málokdo ví, že se před každým závodem projíždí trať, a pomocí laseru sledují veškeré nerovnosti. Tím se pak stanoví slabá místa a přizpůsobí se nastavení vozu a vhodná směs pneu. Další věc, které si málokdo všimne, je asfalt samotný. Na každém okruhu je směs asfaltu jiná, tj. nemůžete si sem vzít pneu z minulého závodu (ony to ani neumožňují pravidla). Další zajímavostí je to, že se pneu pro každý závod hlídá jako britská královna;-) Pneumatiky jsou pěkně uzavřené v kontejneru a neustále je hlídá banda bodyguardů. Nikdo k nim nesmí mít bez povolení přístup a pohyb každé z pneumatik se pečlivě zaznamenává.
Zajímavosti z Formule 1
Někteří lidé si představují, že pracování pro tým Formule 1 je jednoduchá práce na pár dní v týdnu. Není tomu tak, je to časově náročná práce, která není to pro každého. Už jen kvůli časovému posunu a práci o víkendech apod.
Pokud vás zajímá, kolik stojí vstup do Paddocku (do míst, kde potkáte běžně jezdce apod.), tak si připravte cca 3000 EUR na závod!
Řada lidí si myslí, že týmy Formule 1 cestují vlastními leteckými speciály. Není tomu tak. Týmy s malým rozpočtem se klidně nasoukají do ekonomické třídy v letadle hned vedle vás;-) Tak se dobře dívejte, třeba někdy poletíte s vaším oblíbeným jezdcem.
A poslední zajímavost. Největší pravděpodobnost, že uvidíte a setkáte se s vaším jezdcem zblízka (i bez speciálního drahého lístku) je na GP Japonska. Lidé se tu chovají slušně, takže zde nejsou jezdci tak plaší 😉
Informace k Velké ceně Kanady
Jak se sem dostat? Závod se jede na okruhu Gilles Villeneuve, který je na malém ostrůvku. Dostanete se sem autem, ale v době závodu doporučujeme použít Metro!
Kde, jak a za kolik koupit lístky? Pokud chcete pohodlí, můžete si koupit dražší lístky na tribunu. Doporučujeme tribuny v okolí zatáčky Hairpin. Sem se ale dostanete na stojáka přes nejlevnější lístky (General Admission) za 97 CAD (cca 1928 Kč) na osobu. GA lístky můžete koupit online (např. na Admission) klidně den před závodem, což je i jediná možnost, pokud sem přijedete na poslední chvíli jako my…
Kde stát? Stoupněte si do zatáčky Hairpin. Zde se konají největší bitvy o postup v závodě. Je zde několik míst. Určitě se podívejte na naší fotogalerii, kde uvidíte, že jsme měli stejně dobrý výhled jako lidé na tribunách, kteří zaplatili několika násobně vyšší sumu za lístek a dlouho předem.
Kdy a s čím dorazit na závod? Pokud máte GA lístky, tak vyrazte brzo, alespoň 3 hodiny předem, abyste měli dobrý výhled. Ale nebojte, jestli jste otrlí, tak se vsunete kamkoliv klidně i během závodu;-) Když přijdete dřív, tak se nudit nebudete, před samotným závodem se jezdí další závody, které jsou také velmi zajímavé. Doporučujeme si vzít s sebou hodně vody, klidně i skládací křesílko a hlavně dobrou náladu! No a po závodě nezapomeňte jít do Pitu. Třeba budete mít štěstí jako my a potkáte se tváří tvář s mistrem světa!
Kde se ubytovat v době závodu? Počítejte s tím, že v době závodu bude vše cenově nadsazené. Určitě si udělejte rezervaci dopředu! Pokud chcete low-cost, doporučujeme zkusit náš oblíbený Couchsurfing, který je zdarma 😉
Tento příspěvek je také k dispozici v jazyce: English